Uvjeti korištenja stranica znanost.org.
Connect povezuje hrvatske studente, edukatore i znanstvenike u inozemstvu i Hrvatskoj.
 
   Edukacija  Gosti  Hrvatska  Inozemstvo  Osvrti  Posao  Razno  Znanost

 
Naslovnica    Linkovi   Urednistvo   O portalu   Pravila   Donacije Baza    Party    Gallery    E-Connect    WikiFF    Science Initiatives
 
Članovi
Korisničko ime

Lozinka

Remember me
Zaboravili ste lozinku?
Niste clan CONNECT-a?

Što je connect::portal?
Portal je mjesto za komunikaciju i razmjenu informacija među članovima connecta koji povezuje hrvatske studente, edukatore i znanstvenike u inozemstvu i Hrvatskoj. Članovi zajednice mogu dodavati tekstove po svojoj želji za koje misle da bi ostalima bili od interesa. (opširnije)

Izdvajamo
Connect::Portal::Gosti

dr.sc. Bojan Žagrović, znanstveni direktor MedILS-a
(opširnije)

Akademik Ivan Supek
(opširnije)

Prof.dr. Dražen Vikić-Topić
Tema gostovanja: nova pravila za prijavu znanstveno- istraživačkih projekata (opširnije)

Domagoj Račić
Tema gostovanja: "Otok znanja" (opširnije)

doc. dr. sc. Dragan Primorac
Tema gostovanja: postavite pitanje ministru(opširnije)

Dr. Miroslav Radman
Tema gostovanja: MedILS (opširnije)

Prof. dr. sc. Pero Lučin, predsjednik UO Nacionalne Zaklade za znanost, visoko školstvo i tehnologijski razvoj Republike Hrvatske (opširnije)
Connect::Portal::Osvrti
Rubrika u kojoj članovi Connecta objavljuju svoje analize, osvrte, intervjue, ...

Prijašnji prilozi :
Promocija na PMF-u: cijena 2000 kuna!
Sliku prvog ekstrasolarnog planeta obradio hrvatski znanstvenik
Komunikacija znanosti - od industrijskog do informacijskog doba
Povratak znanstvenika iz dijaspore
Marin Soljačić dobitnik nagrade Adolph Lomb iz područja optike
Kultura plagiranja
Interview: Vjesnikovo novo ruho
BBCev Horizon
Dijalog povodom Projekta Družba-Adria o izvozu ruske nafte kroz Jadran
Transfer "know-how" vs. gomilanje informacija
Neuronski kôd - ulazak u Matrix
Ministarstvo znanosti i umjetnosti (drugi dio)
Razgovor sa Pavom Barišićem, tajnikom organizacijskog odbora Prvog kongresa hrvatskih znanstvenika
Ministarstvo znanosti i umjetnosti (prvi dio)
Službeno-neslužbeno sa FER-a
Planeti ponovo postavljaju pitanja
Interview sa Steven Squyresom, voditeljem znanstvenog tima Mars Rovera
Understanding Melodies of Cosmic Strings
Otkriva li Hubble nove planete?


Posao:

"Za Hrvatsku preporučam apsolutnu vladavinu ultraliberalizma, nesuzdržanog kapitalizma"   PDF  Print  E-mail 
Poslao/poslala: Nataša Švast  
2005.11.08. 02:32

Poštovani Connect Portalci,

U Privrednom Vjesniku br. 3412, Leszek Balcerowicz, guverner narodne banke Poljske, Republici Hrvatskoj nudi zanimljiv savjet:

"I za Hrvatsku preporučam apsolutnu vladavinu ultraliberalizma, nesuzdržanog kapitalizma - šok-terapiju. Socijalna sigurnost? Ona se može osigurati samo gospodarskim rastom."

http://www.privredni-vjesnik.hr/index.cgi?A=I&SIF=00001&BR=003412&DA=20051017

"Uoči ulaska zemlje u EU poljski su mu seljaci u znak prosvjeda protiv nužnih reformi poklonili izgladnjelu kozu, koja je u cijeloj Poljskoj postala poznata kao “Balcerka”. Na demonstracijama pred Ministarstvom financija moglo se na transparentima pročitati i ovo: “Lenjin nas nije uništio, Staljin nam nije došao glave, ali nas Balcerowicz baca na koljena!” Danas kad vodi Narodnu banku Poljske, ni najveći protivnici ne mogu mu osporiti da je svojim radikalnim reformama položio kamen temeljac za poljsko privredno čudo. Dok su devedesetih godina na vlasti bili njegovi ljuti protivnici lijeve alijanse, politika se provodila prema “osnovnim crtama” Balcerowiczeva plana. U Europu je Poljska ušla nakon što je ubrzan proces privatizacije u industriji i poljodjelstvu, proveden po Balcerowiczevu planu."

P.V.: Jedan od čestih argumenata protiv oštrih reformi kod nas jest i to što nije lako štedjeti kad je zemlja u problemima?

L.B.:
Prilično slabašan argument. To prvo znači da je s reformama trebalo početi ranije. Zemlja je i dospjela u teškoće zato što gospodarske reforme nisu provedene na vrijeme. Drugo, može biti da je bolan program štednje u krizi. Ali ima dovoljno argumenata i za to da stabilan državni proračun i u recesiji daje potrošačima veću sigurnost, nego što to čini novo zaduživanje države. U Litvi je to funkcioniralo, ali i u članicama kao što su Irska i Danska. Siguran sam da ta strategija vrijedi i za Hrvatsku: što prije provesti reforme i tako se najbolje pripremiti za ulazak u Europsku uniju. Gospodarstva su kao i ljudi: ako svi imaju istu bolesti i lijek je za sve isti, bez obzira odakle dolaze.

Komentari (clanova koji su komentirali: 5)
Komentara po autoru:    9 5 3 3 1

#1: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 08:28:21
Iluzorno je očekivati da bi u Hrvatskoj, u uvjetima gdje zastupnici u Saboru i ministri neprekidno prebrojavaju svoj rating među biračima, moglo doći do primjene oštrih reformi! Vjerojatno i zbog toga jer nam nije dovoljno loše da bismo osjetili potrebu za tim. Jedan od osnovnih preduvjeta za uspjeh bilo kakve reforme je kriza u sustavu. U protivnom svaka inicijativa pada u vodu. Još je jedan problem, a to je nedostatak vizije i nesposobnost strateškog promišljanja! Polazeći od jedino opravdanog cilja, a to je u konačnici boljitak za sve stanovnike Hrvatske, moguća je primjena mnogih nepopularnih mjera. Sve bi one, uostalom kao i u Poljskoj, naišle na otpor zbog prirodne inercije sustava (bilo kojih). Sjetimo se dobrog starog Newtona koji je to već davno uočio! Sreća je da nam predstoje pregovori s EU koji će naše pregovarače jasno staviti pred odluku što je za Hrvatsku korisno, a što nije pa će barem jednom biti prisiljeni razmisliti o nacionalnim strateškim interesima!


#2: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 11:55:39
Vekliki je idiotizam koji vlada na nasim prostorima da se u ime parola ne gleda konju u 
zube tj. rade veliki koraci po inerciji, a istovremeno naprave lose, neprincipijelno 
i nepotpuno. 
 
Evo reci cu vam primjer. Pred nekoliko godina raspravljalo se u saboru o  
privatizaciji telefonskog sustava. Ja sam pratio cijelu raspravu na televiziji (ogroman 
broj sati). Men eje to jako zanimalo jer sam u to doba bio veci dio godine 
u SAD i njihov telefonski sustav mi se svodjao i nadao sam se da ce od sutra biti 
otvorena mogucnost otvorene konkurencije i da ce mi MCI ili Sprint 
zakucati na vrata s povoljnijim ponudama.  
 
S jedne strane u ime progresa kapitalizma gurala se brza privatizacija 
POSTOJECEG sustava telefonije (ja sam za svoj prikljucak platio 2700DM, 
koje su sabornici svesrdno poludarovali Nijemcima),  
a u isto vrijeme se usutkivala rasprava i inicijativa malog 
broja ljudi da se liberalizira mogucnost otvaranja slobodne konkurencije, 
dakle otvaranja konkurentskih sustava. 
Dakle kad je u pitanju nesto sto se godinama stvaralo onda daj to rasprodaj cim brze mozes, onda smo veliki kapitalisti, 
ali dok je u pitanju mogucnost da neko drugi ulozi 
SVOJ novac onda mu nedamo, pod izlikom nespremnosti. Mali dio sabornika,  
te visokopozicionirana osoba iz tadasnje poste zalagali su se za oprez u rasprodaji, 
i spominjali situaciju u Ceskoj gdje je nakon prodaje strancima telefonska usluga 
poskupjela za 300 %, cemu se veci dio sabornika rugao 
(i sad imaju osiguranu mirovinu 
za taj nacin rada za hrvatsku drzavu), sto i mi sad imamo (ko ne vjeruje/pamti 
ja cuvam stare racune, i manje trosim a daleko vise placam).  
 
Zdrav razum je bio: napisati zakone, pa nek si Deutsche Telecom izgradi novi 
sustav, a zadrzati stari za profit drzave. Od kad je mreza prodana,  
usporena je modernizacija. Da je Deutsche Telecom morao sam napraviti svoju 
mrezu, druckije bis e ponasao nego s vec izgradjenom. Ja bih  
dao nek si gradi ko kakvu hoce fiksnu telefoniju. Propisati uvjete 
otkupa zemlje, izgradnje mreze itd. i nek ih ima sto ako hoce, ali nedam 
svojih 2700 maraka koje sam ja dao za postojecu mrezu 1989 godine.  
nije mi jasno kako je uopce moguce razmisljati tako da se nije dala 
konkurencija, a islo se na rasprodaju. Time je ukupno ulaganje u nasu 
privredu iz inozemstva bilo manje. Jer da smo zadrzali mrezu unutar 
drzave, stranci bi svejedno htjeli uci u sustav i oni bi usli jednostavno izgradnjom 
nove fiksne mreze, kombiniranim s konktraktima na odredjeno vrijeme 
s postojecim sustavom, koji bi bili cista racunica. Jako je  
nreprincipijelno zabraniti da neko stvara novu mrezu iz pocetka,  
dakle biti staljinist u cuvanju starog sustava, a istovremeno licitirati 
tudje (dragi sabornici, vratite mi mojih 2700 maraka i tako svim ostalim 
gradjanima i onda raprodajte tu mrezu). A pogotovo kad je u pitanju 
o rasprodaji pod javnosti nepoznatim uvjetima. Jedan mRacan tip se 
tu pokazao veliki lazljivac.  
 
 


#3: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 12:01:17
"u SAD i njihov telefonski sustav mi se svodjao" 
 
svidjao 
 


#4: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 13:49:00
Nije problem u Hrvatskoj niti nedostatak vizije, niti straskog promisljanja, niti to sto se politicari bave prebrojavanjem svojih biraca (svuda to rade) itd. Problem je sto se ne radi. Mislim da je rjesenje jednostavno. Neka svako pogleda tocno sto im je u opisu posla i to radi. Kad bi drzavni sluzbenici, svi, i sefovi i nize rangirani, svjesno radili svoj posao najveci problemi bi ubrzo nestali. Imamo fine zakone, sve je to kao dobro osmisljeno, ali nista ne funkcionira. A ne funkcionira jer ljudi jednostavno ne rade savjesno svoj posao. I to vrijedi i za politicare, sudove, drzavnu administraciju, sveucilista itd. Naravno, tu i tamo se nadje ljudi koji bi zeljeli raditi svoj posao kako treba ali oni ili svojim primjerom pokazuju koliko drugi ne rade pa dobiju otkaz ili da prezive se uklope. Razlozi? Mislim da je korupcija i kradja najvaznija. Ekipa bliska vlasti je pocela masovno krasti prije desetak-petnaest godina (ovisi koga pitate) i to se prenijelo na nize razine i ljudi su izgubili volju za savjesno obavljanje svoga posla kad vide da je isplativije je krasti. I to je svuda tako, od sudstva, drzavne administracije do sveucilista. Imate primjera koliko zelite. 
Rjesite kradju i korupciju i rjesili ste sve probleme. Jedino, sto je korupcija i kriminal, i jos gore potpnuo toleriranje toga, toliko prozelo cijelo drustvo da ne znam otkuda bi se moglo poceti.


#5: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 14:01:54
Na #2: 
 
1. Nije se islo u privatizaciju "u ime progresa kapitalizma" nego zato da se pljacka. Nemojte negativne posljedice kriminalnog djelovanja i nefunkcioniranja pravne drzave pripisivati kapitalizmu. Kapitalizam funkcionira samo u pravnim drzavama. 
 
2. Zadrzati HT-ovu infrastrukturu u drzavnim rukama, a strancima prepustiti da grade svoju bi vjerojatno bilo jos gore rjesenje od ovog sto imamo danas. HT je prije dolaska DT-a bio tehnoloski i marketinski nesposobna firma. 5 godina su testirali ISDN i tek kad je dosao DT su ga komercijalizirali. Da je HT ostao drzavna firma vjerojatno bi i ADSL jos bio u fazi testiranja. To se nigdje ne radi tako. Infrastrukturu je trebalo izvodjiti u janvo poduzece koje se financirao naplatom koncesija od pruzatelja telekomunikacijskih usluga kojima je trebalo otvoriti vrata. Dakle nije trebalo privatizirati infrastrukturu, ali nije trebalo ni zadrzati HT u drzavnim rukama. 
 
3. Odluku o privatizaciji HT-a je donijela HDZova vlada i privatizaciju je vodio Borislav Skegro (ukljucujuci i tajnost ugovora). Racan je odgovoran za tajnost druge transe ugovora i produzetak monopola koji je i dan danas prakticki na snazi.


#6: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 14:36:39
#4 
Vi se pozivate na svijesno obavljanje posla. Nema toga samo po sebi. Kvaka u sustavu je: kontrola i nadzor, ili prevedeno sankcije za nečinjenje. A to postoji, i to djelimično, samo u razvijenim demokracijama sa vrlo razvijenom javnošću. Do tada, država, koliko god to bilo nepopularno, mora radikalno, uz svu opasnost voluntarističkoga pristupa pojedinih funkcionara, biti nadzor nad tranzicijskim procesima! 
 
Nije se krađa prenijela na niže razine. Ona je sastavni dio funkcioniranja društvenoga sustava, morala, poimanja vrijednosti, dakle: imanentna je svim društvenim strukturama. Kako je zaustaviti? Samo i isključivo: S vrha! 


#7: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 15:02:12
#6 Slazem se. No, sto kad je i sam taj nadzor iskorumpiran i ne radi svoj posao kako treba? Tko njih tjera na posao i kontrolira? Policija? Evo citam uhapsili jednu inspektoricu za privredni kriminal jer je primala mito. Prva misao koja mi je pala na pamet je bila da ocito nije odvojila dovoljno od tog mita za nekog drugog pa su joj ,eto, pokazali. Nadam se da sam u krivu. Ja se samo prisjecam koliko puta sam cuo od ljudi koji se pitaju cemu da oni rade kad im sefovi ili suradnici bliski sefu ili nekom "vaznom" si fino pokupe "provizije" ili koji je vec eufemizam za mito i nista ne rade po cijeli dan. Ili izmisljena radna mjesta pa troje ljudi radi posao za jednu osobu. I tako to onda ide, zacarano kolo. 
Da je kriminal drustveno opravdan ljudi valjda uce jos od fakulteta. Znam preko nekoliko ljudi koji su proveli nekoliko godina dizuci novac za svoje profesore na fakultetima preko SC-a kao studenti. Mozda nisu to odobravali u pocetku, no nisu imali izbora, i kasnije su se naviknuli. Vjerujem da vecina ovdje zna i gorih primjera, npr price o kupovini ispita. Ne znam gdje pocetak a gdje kraj ovakvom ponasanju, ali znam posljedice. 
I sve je to ok, sve je super, niko nema problema s time jer ako ministar moze onda valjda mogu i ostali. Bune se samo oni koji jos nisu u igri ili su luzeri postenjacine kako sam cuo da ih kod nas zovu.  
Slazem se da treba poceti s vrha, no tko ce dovesti vrh u red?


#8: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 15:18:42
Na #5 
 
ad 1 -- molim vas da li vi mene citate ? Ja nigdje nisam pripisivaao 
"negativne posljedice kriminalnog djelovanja i nefunkcioniranja pravne drzave 
kapitalizmu" nego parolaskom i neprincipijelnom slijepilu. U ime parole 
kapitalizma se usutkavala svaka rijec opreza, a kako sam objasnio i 
napravio vrlo eksplicitnu distinjkciju tu se liberalni principi kapitalizma 
upravo NISU postyovali. 
Drugo govorio sam o svezi privatizacije telefonije i ulaganja u konkurentni 
sustav, po principima liberalizacije trzista.  
Drugo nisam spomenuo nikakvu "privatizacijsku pljacku", ja sam pisao samo 
o tadasnjem fiksnom telefonskom sustavu, a fakat da je tu vezan gubitak 
nasih privatnih ulaganja u ime shvacanja da ulaganje znaci rasprodaja 
javnog dobra je slican ali drukciji postupak od onog u kojem su pojedinci 
zahvaljjujuci svojim vezama ni za sta dobili neka druga poduzeca. 
Distinkcija je tu jako bitna: DT je imao pokrica za sve; no nasa vlast nije 
jer se njena sposobnost da to uradi bazirala na lazima tipa 
mRacanova da ce sramotni sporazum biti objavljen za nekoliko dana 
 
ad 2 
"HT je prije dolaska DT-a bio tehnoloski i marketinski nesposobna firma" 
 
Tehnoloski je, u telefonski sustav, prema ljudima iz samog DT-a (brojke i intervjui 
od pred nekoliko mjeseci na TV-u) ,mnogo MANJE ulozeno 
po godini u razvoj prije rasprodaje nego nakon rasprodaje.  
Pitanje interneta je pitanje doba, danas su te stvari jeftinije, kablovi imaju 
daleko veci kapacitet, racunari za kucanstva su jeftiniji i naravno da se 
to danas brze razvija, pa tu hrvatski gradjani placaju dobro i to je normalno. 
Ja sam govorio SAMO i ISKLJUCIVO o telefonskoj mrezi. Bilo sto drugo  
sto radi telekom nema veze s faktom da je dobio telefonsku mrezu 
gotovo badava, a da se isti sabor nije dozvoljavao da recimo AT&T 
izgradi paralelnu mrezu. Razvoj interneta MIMO telefonije je upravo ono 
sto sam rekao: to je trebalo omoguciti Deutsche Telekomu u samom startu 
i ne vezivati to na prodaju telefonske mreze. 
Eskperimentalni programi nemaju puno s large-scale prgramima koji 
su progutali najvise novca. O tome sam i ja pricao!!!!! 
To sto vi skocite na svaki prilog na sajtu koji spomene te rijeci 
i praole tipa liberalizam, kapitalizam. americki nacin zivota ili slicni 
-izam, ne znaci da ste bolji kapitalist od mene, dapace,  
prozivka i etiketiranje u ime parola  
je upravo totalitarno, npr. i ne samo, komunisticko, obiljezje  
 
[no u vasem slucaju nadam se, samo malo povrsnosti u citanju mejlova. 
Vi ste svakako dobronamjerni i shvacate opasnosti od malverzacija, no 
malverzacije se lakse desavaju u drustvenom okruzju u kojem su vezane uz  
aktivnosti koje se smatraju bozjim darom.] 
 
ad 3 
"Odluku o privatizaciji HT-a je donijela HDZova vlada i privatizaciju je vodio Borislav Skegro (ukljucujuci i tajnost ugovora). Racan je odgovoran za tajnost druge transe ugovora i produzetak monopola koji je i dan danas prakticki na snazi." 
 
Racan je lagao da ce sve objaviti, da li je on to morao ili je to islo od prije 
nije me briga. On je lazljivac za mene za sva vremena. Drugo nije to samo 
Skegro, on je egzekutor podrzan od Sabora, praznoglavih novina punih parola, 
efekta slabog pamcenja nasih biraca i slicno. O tome je, meni se o nekom  
Skegru ne diskutira, on me ne zanima. Zanima me da sprijecim da neko 
dodje ponovo s nekim parolama, uzme velike ovlasti, i nacini opet 
nesto slicno. Recimo crkvenjaci koji urlaju o tome kako je nedjelja sveta 
i ducani ne smiju raditi nedjeljom, a nisu se bunili dok su mnogi ducani 
radili cijelu noc. Da ja radim u ducanu sto put radije bih 
uzeo nedjeljnu smjenu nego nocnu. Nek idu crkvenjaci drzat misu u 3 ujutro 
i nek je drze u GETRO-u, ako ne znaju i za svetost noci. 
To je parolastvo, jer prevari slusaoca,  
a ne prolazi ocitu kritiku zdravog razuma.  
 


#9: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 15:48:35
Jos da dodam da je DT los i u Njemackoj. Podjite na ulicu i pokusajte 
telefonirati s javne govornice. U SAD uzmete na internetu ili kiosku 
calling card, nazovete broj koji je badava i govorite po istoj cijeni 
kao i od kuce s tom karticom, jedino sto platite 49 centi (tako je bilo 2002, ne znam kako je sad) ekstra za poziv jer je s govornice, neovisno o duljini poziva.  
U Njjemackoj su cijene tih kartica puno vece, trebate ubacivati novcice cijelo vrijeme 
za poziv, mada imate internetsku karticu; ili morate imati karticu od telecoma 
za lokalni poziv, dakle morate kombinirati dva velika izvora impulsla, jedan 
za lokalne, drugi za daljinske -- u SAD jednostavno vam se s te iste kartice 
s interneta oduzme 49 centi za govornicu (ne treba vam nikakva fizicka kartica 
niti zetoni/novci), a oni se raskusuraju medjusobno s vlasnikom govornice. 
Kao rezultat pun grad je onih "calling centers" -- to je znak da je 
telefonski sustav ovdje jos los, tek izasao iz monopolizma. Da je dozvoljena 
pred nekoliko godina konkurencija, prije dolaska telekoma, mislim da bi dosle 
americke firme koje su navikle da startuju ispocetka; Sad kad je DT razvio 
monopol tesko da ce ozbiljnija kompanija napraviti veliku konkurenciju 
u fiksnoj telefoniji (potpisnik ovih redova ne koristi "mobitel" 
i uziva u svom miru).  
DT je navikao da bude monopolist od starta.  
U SAD ima daleko vise telefonskih kompanija ali 
daleko manje reklamnih ploca o telefonskim kompanijama -- one reklamiraju 
direktno konkurentskim ponudama. DT-ovi oglasi o njihovim "korisnickim 
paketima" nisu da ukradu nekoga protivnickoj firmi, nego samo da vas 
stimuliraju na vecu potrosnju. To je vrlo ogranicena motivacija 
marketinga koja svjedoci o monopolistickom polozaju. U SAD cesto dobijete 
ponude da se prebacite na drugu mrezu, uz neke pogodnosti i, najcesce 
se ne trazi nikakav dodatni paket, veca potrosnja i slicno, kao uvjet. 
To je znak velike konkurencije. (citatelji pamte da sam u nekim drugim 
postovima kritizirao americki sustav, no ne telefonski; tako da ako su 
sveli moj post na parolu ovaj (ne) voli amere, nek bace svoje misljenje u kos).  
 
Dok sam bio u Njemackoj pred dvije 
godine htio sam si uvesti telefon u kucu, a DT je trazio da imam checking 
account za automatsko placanje. Kako mi je viza bila na samo tri mjeseca, mogao sam 
u banci otvoriti samo savings account. Nije bilo moguce, kako su mi rekli, 
da placam racun svaki mjesec. To je znak poslovne iskljucivosti, koja se radja 
samo u monopolizmu.  
 
Jedan od mehanizama da ostane u monopolu, za HT/DT u Hrvatskoj je 
da je ukinuta razlika u cijeni medju pozivima na razne udaljenosti.  
Kako je vecina poziva lokalne prirode, to je bio i nacin sutkog povecanja 
cijene, no ne samo to. U SAD imate jednu lokalnu i jednu long-distance  
kompanije, kako vecina clanova connecta zna. Ako je poziv za Split iz 
ZG jednak kao iz Zg za ZG, onda neka kompanija koja ce povuci 
kabel od Splita do Zagreba nema mjesta u sustavu, da prodaje uslugu 
zagrepcanima koji zele razgovarati jeftinije nazivajuci lokalni broj 
u Zagrebu i polacajuci lokalni poziv + uslugu. Kako long-distance kompanije 
obicno rade istu uslugu i za medjunarodne pozive, HT time  
krade prostor mogucoj konkurenciji od kompanija koje bi radile 
na svoju ruku ugovore sa strancima ili povlacile kablove za neke inozemne  
drzave. Ajde gospodine koji velite da je HT znatno unaprijedio 
trziste od svoje rasprodaje, objansite zasto iz Rusije mogu 
kupiti daleko jeftiniju karticu za Hrvatsku nego je cijena 
telefoniranja iz Hrvatske u Rusiju ? Odgovor je jasan: pipci monopolizma; 
i jedinstvena cijena za cijelu Hrvatsku je manevar za dobijanje prostora 
u trci za zadrzavanje tog polozaja.  
 
Jedna stvar koja me fascinirala dok sam prvi put bio u SAD je, nesto sto je 
tada kod nas bilo nemoguce (ne znam da li je sad), a to je da mozete 
sa svog telefonskog broja nazvati samog sebe (naravno ukoliko imate 
dva telefonska aparata s istim pozivnim brojem). To je jako korisno: 
ako nekoga ne mozete dobiti, a bojite se da vam nesto nije u redu s linijom, 
nazovete samog sebe, time ce impuls ici do telefonske centrale 
i vratiti se natrag na vas drugi aparat i ne morate nazivati susjeda da vas 
nazove i provjeri stanje vaseg telefona. Gospodine #5, zanima me da li je 
Deutsche Telecom, sad 12 godina poslije mojeg "otkrica" uveo tu mogucnost 
u nas sustav (ne znam, a nisam u Zagrebu danas da provjerim).  
 
Na kraju da jos spomenem, da sam od svoje kompanije u SAD dobivao 
na racunima besplatno ispise svojih telefonskih poziva na racunu; 
koliko znam HT jos i danas, bez obzira sto je tehnologija sve  
pristupacnija i jeftinija, naplacuje 12 kuna mjesecno 
onima koji zele ispise svojih poziva. [Ne znam da li je PDV uracunat?] 
Znam, medjutim da mi je kolegica na Long Islandu imala kompaniju koja 
takodjer naplacuje ispis sto mi jos dan danas nije jasno.


#10: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 18:02:33
#9 
 
Zanima me, znate li, je li u funkcionalnom smislu bilo moguće odvojiti iz tadašnjega Hrvatskoga telekoma, odnosno HPT, sustav mreža / ili uvjetno "podzemnoga" svijeta/ od nadzemnoga i upravljačkoga sustava u telefoniji?  
Sadašnji koncesionari u fiksnoj telefoniji naime HT plaćaju uslugu infrastrukture, što mi ukazuje na to da je i prije privatizacije trebalo razdvojiti infrastrukturu i samu koncesiju za fiksnu telefoniju. Jedino bi u tom slučaju bilo moguće uvažiti praktično samofinanciranje građana, koji su u velikoj većini sredina sami posve financirali uvođenje telefonije. A izbjegao bi se i monopol!


#11: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 18:13:17
#7 
 
Moglo bi se to. Jedini način suverene i neovisne kontrole, odnosno objektivnoga nadzora u ovom trenutku u zemlji, jeste oduzimanje nadzornih ovlasti izvršnoj vlasti!  
 
Nadzorne sustave morao bi isključivo kontrolirati sabor po principu odbora u čijem sastavu bi dominirale civilne strukture, radi izbjegavanja dominacije stranke na vlasti! Ili čak, koji bi isključivali svakoga tko se profesionalno bavi politikom i upravnim, pravosudnim poslovima!


#12: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-08 21:57:07
Zanimljive ideje (#10,11); ima sigurno i drugih. U saboru pred nekoliko godina 
vecina je prikazivala kao da postoji u biti samo jedan razumni scenarij prelaska 
na trzisne uvjete.


#13: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-09 04:29:13
Na #8: 
 
Hold your horses! Ne morate meni dokazivati cinjenicu da gradjani RH imaju daleko nekvalitetnije telekomunikacijske usluge po daleko vecim cijenama od onih u europi. Dovoljno je pogledati usluge i cijene broadbanda tog istog T-com-a u njemackoj. 
 
Postoje 4 modela privatizacije monopola u drzavnom vlasnistvu: 
1. Zadrzati poduzece u drzavnom vlasnistvu i zadrzati monopol (losa kvaliteta usluga, visoke cijene, gubici) 
2. Zadrzati poduzece u drzavnom vlasnistvu, a liberalizirati trziste (visoka kvaliteta usluga, niska cijena, ogromni gubici drzavne firme koja se ne moze nositi s privatnim) 
3. Privatizirati poduzece i liberalizirati trziste (visoka kvaliteta, niska cijena, nema gubitaka za drzavu) 
4. Privatizirati poduzece i zadrzati monopol (ovaj, potpuno besmislen, model je primjenjen u privatizaciji HT-a) 
 
No ovdje imamo poseban problem - prirodni monopol. Model po kojem bi cijeli HT ostao drzavna firma, a drugima se omogucila izgradnja mreze ne bi bio moguc. Zbog velicina trzista i geografskog oblika Hrvatske izgradnja nove mreze se ne isplati. 
 
Trebalo je dakle HT razbiti na dvije firme: jednu koja ce upravljati infrastrukturom i biti javno poduzece u drzavnom vlasnistvu, financirano od koncesija i drugo koje ce pruzati telekomunikacijske usluge. Ovo je inace model privatizacije za koji se ja zalazem kod svih prirodnih monopola (zeljeznica je najbolji primjer).


#14: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-10 13:40:19
#13 
 
Hvala na informaciji. Nisam znao je li to u funkcionalnom smilsu moguće, iako su pojava novih fiksnih operatera dali potvrdan odgovor na to. Nije mi zbilja jasno, iako je kasno jaukati, kako ljudi koji su odlučivali o tome, nisu, bez obzira na ogromnu potrebu za novcima, stvari postavili na takav način. Jer, ovo sada, nikada u zemlji više neće biti konkurencije!


#15: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-10 15:31:58
Trebalo je pokrpati proracun, a da se ostane u okviru budzetskog deficita koji je trazio MMF. Bez ikakvog pretjerivanja mozemo utvrditi da je steta nastala zbog tehnoloskog zaostajanja i visokih cijena veca od privatizacijskih prihoda za nekoliko redova velicine. To je tako kad se ekonomska politika vodi od danas do sutra. 
 
Bit ce konkurencije, ali sad imamo druge probleme: 
1. Posto je infrastruktura u vlasnistvu HT-a, drugi operatori mu moraju placati fiksnu pretplatu za iznajmljivanje linije. Zbog toga ne mozemo ocekivati jako velika snizenja cijena u fiksnoj telefoniji. 
2. Tehnoloski napredak ovisi iskljucivo o HT-u. Slovenci vec imaju ADSL2 tehnologiju i tzv. triple play uslugu: VoIP telefonija + pristup internetu + TV po vrlo niskim cijenama. Mi imamo nekoliko privatnih ISP-ova koji su spremni to ponuditi, ali ne mogu jer ovise o HT-ovoj infrastrukturi. HT-u se pak vise isplati financirati cijelu prvu nogometnu ligu, nego investirati u nove tehnologije. 
3. HT vec godinama sustavno opstruira rad drugih operatera fiksne telefonije i ISP-ova. Nase drzavne institucije su preslabe i prekorumpirane da zastite trzisno natjecanje. 
 


#16: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-10 15:34:54
 
Na #13 
"Hold your horses! Ne morate meni dokazivati cinjenicu da gradjani RH imaju daleko nekvalitetnije telekomunikacijske usluge po daleko vecim cijenama od onih u europi. Dovoljno je pogledati usluge i cijene broadbanda tog istog T-com-a u njemackoj. " 
 
Molim Vas da mi ne odgovarate prije nego procitate sto sam napisao. Ja sam sam 
pisao da su uvjeti telefonije u Njemackoj losi i nigdje nisam rekao da su 
u Hrvatskoj losiji nego u takvim zemljama s monopolistickom bliskom povjescu  
telefonije (dobar dio isti vlasnik --DT). O cijeni u nas sam rekao da je mnogo 
veca (preko 3 puta za moj, tradicionalni profil male potrosnje, 
vecinom lokalne i uracunavsi gubitak 100 impulsa)  
nego je bila PRIJE (ako je to evropska zemlja onda se izvinjavam 
na replici) dolaska DT-a, a do tada sam i ja bio suvlasnik mreze, 
prema ugovoru o prikljucku i sufinanciranju izgradnje mreze 
za koji sam platio 2700 DM prijasnjem PTT-u. Takodjer sam napomenuo  
da su sabornici (ukljucujuci predsjedavajuceg sjednicama) 
utuskavali upozorenja da je do porasta cijene doslo prije u tim 
drugim evropskim zemljama (recimo Ceskoj) 
nakon monopolske i neoprezne rasprodaje (govorim 
o neopreznim uvjetima, prodao bih i ja telefoniju, ali samo djelomicno i uz puno 
drukcije i transparentne uvjete, i uz otvaranje konkurencije i cijepanje raznorodnih 
dijelova telefonskog sustava).  
 
Vas model privatizacije je svakako interesantan i sigurno bolji od saborskog 
usutkavanja opreza, tajnih ugovora i one-packet-for-one-monopolist 
prodaje (da ne govorim o destabilizirajucih 51% stranog vlasnistva nad 
strateskim resursom). Nisam tvrdio da cijeli HT treba ostati drzavna firma, 
nego stara fiksna mreza. Izgradnja konkurentne fiksne mreze za cijelu  
Hrvatsku se ne isplati kao sto ste rekli, ako se tu radi o LOKALNOJ mrezi. 
Da dodje do razdiobe na lokalnu mrezu i na medjuzupanijsku 
infrastrukturu, tada bi se sigurno isplatilo za veci kapacitet medjugradskih 
linija (ukljucujuci internet) novim firmama postavljati nove linije,  
a pogotovo prema inozemstvu. Kapacitet prijenosa jednog optickog vlakna 
je ustostrucen u zapadnoj tehonologiji u zadnjih 5-10 godina.  
Moguce je tu dakle da npr. Istra ima 
jedan telekom, Slavonija drugi, Dalmacija treci Zagreb cetvrti. 
Moguce je da se u najvecim gradovima (a samo zagreb je cevrtina Hrvatske) 
umijesa npr. nova firma s kablovskom televizijom, koja usput svojom 
infrastrukturom bude prenosila internet i telefoniju.  
 
U Kini koja gotovo nije 
imala interneta pred nekoliko godina je pozvala izvjesnog Tiana, Kineza koji 
je zivio u Kaliforniji da izgradi novu mrezu i za dvije godine je kapacitet 
postao impozantan cak i Amerikancima, i kapacitet nisu mogli potrositi.  
Jedan od trikova je bio da je kineska zeljeznica bila suvlasnik (mislim 25%) 
nove mreze pa je uz tracnice postavila nove linije -- time nije imala 
problema s koncesijama za zemljiste, ugovorima, dozvolama i slicno. 
U danasnje vrijeme stvar "mogucnosti" u telekomunikacija u  
nekorumpiranoj sredini s pametnim vodstvom  
i zakonodavstvom se moze u samo par godina jako izmijeniti.  
 
Upozorio bih vas daje u vrijeme prodaje prvog paketa jos bilo 
recimo sela u Hrvatskoj bez telefona (jedan moj blizak prijatelj zivio u jednom  
takvome). Da je lokalna mreza posebna zasto ne bi neka kompanija 
izgradila mrezu u samo jednom selu i onda iznajmljivala po nekoj 
standardnoj cijeni takve usluge (koja se moze odrediti preko procjene 
troskova i standardnog profita u bransi -- takve propise za dio 
usluga u telekomunikacijama postoje i u SAD).  
 
Zoran Skoda  


#17: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-10 15:45:59
O slucaju Tiana i kineskog interneta koje sam spominjao u argumentaciji u #16 
evo par linkova 
 
http://www.wired.com/wired/archive/9.02/tian_pr.html 
http://www.asiainfo.com.cn/news/news.php?no=72 
 


#18: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-10 15:47:58
Buduci da T-Com posjeduje zicanu infrastrukture onda mi se cini logicno da bi bezicna infrastruktura bila najbolji odgovor. Evo, u Zagrebu je dodijeljeno 10 WiMax (WiFi samo uz vece brzine i pokrivenost) koncesija. Sto se tice broadbanda+VoIP to bi moglo biti rjesenje koje T-Com ne bi mogao zaustaviti odnosno monopolizirati.


#19: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-10 15:50:48
Na kraju krajeve kako je antitrustna komisija SAD geografski pocijepala nekadasnji Bell 
na vise kompanija, u doba kad je bilo daleko teze stvarati konkurentske tehonolohij, 
a da je slicno danas u Hrvatskoj nemoguce ? Danas se geografski 
unuci Bella i dalje prekrajaju prema trzisnim zakonima medjusobnog otkupljivanja 
i ulaganja (ali uz kontrolne mehanizme).


#20: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-10 17:08:01
#15 
Nema konkurencije, čim jedan "konkurent" drugom plaća usluge iznajmljivanja infrastrukture! Ne vidim način kako tu konkurirati, ozblijno konkurirati. 
 
Možda su rješenja moguća na način iz # 18, ali iako nisam stručnjak u tehnološkim stvarima, bojim se da niti to ne bi bilo sveobuhvatno rješenje. Ali bolje išta nego ništa.


#21: (Podaci o autoru dostupni clanovima CONNECT-a) 2005-11-10 17:24:33
Na #18 
 
Ako sam dao 2700 maraka za zicanu infrastrukturu, zasto bih placao 
skuplje bezicne "providere" ? U nekim zemljama vlada zestoka konkurencija 
medju internet provider-ima i kablovskim televizijama, dakle ima dosta  
mjesta i zemnoj konkurenciji. Osim toga, mnoge zice i kablovi se 
zamjenjuju optickim vlaknima nove generacije s vecim kapacitetima.  
 
Na #20 "Nema konkurencije, čim jedan "konkurent" drugom plaća usluge iznajmljivanja infrastrukture! Ne vidim način kako tu konkurirati, ozblijno konkurirati. " 
 
Pogldajte samo SAD. Ja sam licno nekad dobivao mjesecni racun na kojem 
su bile eksplicitno usluge 4 razne kompanije (npr. imate jednu kompaniju 
za long distance, a jednu za in-state long distance, pa onda specijalni broj 
za inozemstvo, i konacno lokalnu kompaniju), bez da znam za dodatna 
raskusuravanja koja oni obavljaju. Tu je dalje pitanje telefonskih 
govornica, pretplacenih kartica, telefonija preko interneta, pa pitanje  
regulacije kvota za prelaz medju raznim mrezama itd. Tajnim ugovorom 
s DT jako je smanjen manevarski prostor u svim tim pitanjima.


Komentiranje i uvid u autore komentara je omoguceno clanovima Connect zajednice. Kako biste se ukljucili, ispunite kratak formular i registrirajte se.


   znanost.org
   CONNECT
   Nebo na Poklon
   Svemirsko ljeto 2007
   Ljetna skola astronomije
   Ljudski boravak u Svemiru
   Sastanak FHA 2007
   Skola Medijskog Pracenja
   Casopis INDECS
   SIWA 2007
Teme:
Dogadjanja
No Latest Events


Rasprave o 2. kongresu hrvatskih znanstvenika

Kalendar dogadjanja
December 2008
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
This month

Zadnje komentirano
Privodjenje fejsbukera zbog grupe o premijeru Sanaderu
(1 kom., prije 4 hrs.)
JL: Vlada HR i stezanje Primorčevog remena
(17 kom., prije 7 hrs.)
Internet, dezinformatori i znanstvena novinarka
(38 kom., prije 9 hrs.)
"PLIVASI" JOS PLIVAJU
(1 kom., prije 15 hrs.)
Novi list proširio rubriku 'Znanost' na 8 stranica
(8 kom., prije 15 hrs.)
Marija Doslic pobjednica 4. Vip Eureke
(7 kom., prije 2 dan/a.)
Civitas, znanstvenici i mediji protiv nasilja
(8 kom., prije 3 dan/a.)
cross citations
(47 kom., prije 4 dan/a.)
Započela javna rasprava o strategiji energetskog razvoja republike Hrvatske
(6 kom., prije 7 dan/a.)
Vlada RH: "Što učinila si ti od života mog?"
(31 kom., prije 7 dan/a.)

Tekstovi proteklih dana
Srijeda
Zastoj u radu portala
Poziv na seminar
Civitas, znanstvenici i mediji protiv nasilja
Utorak
Kostovićev zakon iz 1996. vs. sadašnji zakon o znanosti
Ponedjeljak
Započela javna rasprava o strategiji energetskog razvoja republike Hrvatske
Tko će platiti potporu za proizvodnju biodizela?
Novi list proširio rubriku 'Znanost' na 8 stranica
Nedjelja
Internet, dezinformatori i znanstvena novinarka
Četvrtak
Prezentacija Energetske strategije Hrvatske
Srijeda
Obama novi predsjednik SADa - dobitak za znanost

 
top


Disclaimer: poslane vijesti ne odražavaju nužno mišljenje Društva znanost.org, već individualnih članova connect zajednice. 2008.12.02. 03:14h CET

 
johnsmith@fizika.pmfst.hr